BBQ...perap ayam

Antara menu wajib dalam BBQ ialah ayam panggang............kan kan..hihihi
memacam cara digunakan untuk perap ayam...hasilnya ada yang itam legam...ada yang sweet sweet jer itamnya...ada yang nampak pucat ja...ada yang kering..ada yang nampak juicy..

huh...tetiba terasa terliur...klu bulan puasa kurang pahala cek..


sumber pic : http://sam-puansyurga.blogspot.com/


Ini resepi dari www.sitidelima.net


sumber pic: http://www.sitidelima.net/

Ayam Bakar Mayonis
Resepi dari Ros - Tokyo

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam (bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil blackpaper
2 cm halia (agak-agak je)
2 biji bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah

Cara-cara:

1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, madu dan lada hitam.
2. Masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba. ( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu).


ini cara yang diajar dari www.tiffinbiru.com

P1110700

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 kepingan besar ayam (mat guna bahagian peha)
3 camca besar madu
4 camca besar kicap manis
1 camca besar gula (mat guna brown sugar)
3 inci halia, diparut halus
3 ulas bawang putih, diparut halus
1 camca teh garam halus (atau secukup rasa)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ayam dibersihkan, kelar2. Kemudian gaul dengan semua bahan lain, simpan dalam peti sejuk dan biar perap 1 jam.
  2. Panaskan dapur arang, asingkan ayam dari bahan2 perap dan masak bahan perap tadi dengan api perlahan hingga sedikit pekat, tambah sedikit air jika perlu. Matikan api.
  3. Panggang ayam dan sapu bahan yang dimasak pekat tadi atas ayam. Panggang hingga masak. Nak tau masak, hiris sikit bahagian paling tebal pada peha ayam tadi, kalau air yang keluar jernih dan daging kelihatan putih, tanda ayam dah masak
Menarik kan...

ni satu resepi yang guna serai dan lengkuas..sumber dari http://resepidapurberasap.blogspot.com/
Bahan Perap (3 1/2 ekor ayam) :
1) Ayam 3 1/2 ekor
2) Halia 5cm dan kunyit 1cm
3) Lengkuas 3cm
4) Serai 9 btg (bergantung size ya)
5) 12 biji Bawang Besar 
6) 1 labu bawang putih

7) 3 sudu besar garam dan 3 sudu besar gula ( agak2 je la, lagi bagus kalau ada madu) 
8) Setengah botol sos BBQ Knorr (guna la apa2 brand pon xpe:-))
9) 1 1/2 sudu besar jintan manis
10) 1 1/2 sudu besar jintan putih

Blend item (2)-(7), keluarkan/asingkan 3 sudu besar bahan yang dikisar untuk buat sos BBQ nanti. kemudian perapkan ayam bersama bahan y telah dikisar jangan lupa masukkan sekali sos BBQ, jintan manis dan jintan putih. Cik Iza perap semalaman dalam peti sejuk. mmg rase rempah masuk dalam ayam. cuba lah :-) Then bakar sehingga benar2 masak.

Bahan2 dan Cara penyediaan Sos BBQ
**Bahan yang telah dikisar tadi,BBQ sos, Sos lada hitam Bumi Hijau(guna brand lain pun boleh), 1 cawan air, sedikit garam sebagai perasa
1) Tumis bahan2 yang telah dikisar dengan minyak yang sedikit sehingga naik bau.
2) Masukkan BBQ sos, Sos lada hitam dan garam
3) masukkan air dan masak sehingga mendidih dan siap untuk di cicah dengan ayam yang da siap di bakar

banyak kan versi ayam perap ni....ada yang tambah serbuk ketumbar dan jintan manis..

saya pulak main campak je hihihi...

antara bahan yang saya guna untuk perapan ayam ialah:inspirasi dari rancangan kat astro..huhu..

Bahan ²..
1. Ayam
2. Gula Perang atau madu . 
nota: nak guna dua dua pun boleh...madu sikit ..gula perang lebih sikit.jimattt
3. Minyak masak - sekadar nak basahkan ja
4. Halia ditumbuk/kisar
5. Sos tiram
6. Kicap Mee - jangan banyak itam legam lak satg
7.Serbuk kari 
8.Serbuk cili -klu nak pedas
9.Garam secukup rasa
10.Daun bawang n daun sup sikit - racik halus.
11.Ajinomoto - klu suka

optional: lada hitam yang dikisar kasar.

Cara-caranya..
Campurkan semua bahan kering terlebih dahulu baru bahan basah dan perap semalaman klu nak cepat pun dalam 4 jam la kot. Masa masak klu tengok kering ....sapu minyak ...

Pesanan: Pastikan lepas basuh ayam...toskan bagi ayam kering dulu baru lumurkan bahan. 

Klu ayam untuk nasi ayam...slalu nya saya buat simple ja..

Ayam rebus sekali masa buat sup atau direbus atau kukus dahulu...
kemudian dah masak.
angkat toskan...kemudian lumurkan dengan kicap mee dan sos tiram dan gula perang atau madu sikit.
seterusnya ...goreng sehingga bahan luar garing sahaja...biarkan di dalam masih juicy.

Selamat beperang didapur....

1 Komen:

Dikuasakan oleh Blogger.